W kwietniu odbyła się wyjątkowa wycieczka – pierwsza w
historii szkoły grupowa mobilność uczniowska finansowana z funduszy unijnych w
ramach posiadanej przez szkołę Akredytacji Erasmusa.
W dniach 3-10 kwietnia br. czternastu uczniów z klas 5-6,
którzy pomyślnie przeszli rekrutację, udali się wraz z opiekunami samolotem do
zaprzyjaźnionej szkoły w Grecji – Primary School of Kali, by wspólnie
realizować projekt o tematyce ekologicznej.
Uczniowie z Grecji oprowadzili gości z Polski po swojej
szkole, nauczyciele zaprosili do uczestnictwa w wybranych lekcjach, a Rada
Rodziców przygotowała poczęstunek. Po programie artystycznym i prezentacji tańców
narodowych przez obie szkoły, nasi uczniowie przedstawili przygotowane
prezentacje, by przybliżyć rówieśnikom z Grecji nasz kraj, kulturę i szkołę.
Koordynator projektu zadbał o symboliczne podziękowania –
uczniom wręczono pierniczki toruńskie Katarzynki, natomiast dyrekcji szkoły i nauczycielom
– Ptasie Mleczko. Dzięki uprzejmości Urzędu Gminy w Dąbrowie Chełmińskiej, mogliśmy
także rozdać ksiązki i ulotki na temat naszego regionu w języku angielskim.
Uczniom greckiej szkoły przekazaliśmy smycze upamiętniające to wyjątkowe spotkanie,
a nauczycielom zaangażowanym w realizację projektu – torby z nadrukiem.
W ramach pobytu w okolicy Salonik uczestnicy mobilności zwiedzili:
- wodospady Edessa
- grobowce władców w Werginie
- ruiny starożytnego miasta Ajgaj, pierwszej stolicy
Macedonii
- Smoczą Jasknię i miasteczko Kastoria
- Meteory – formacje skalne z klasztorami siegające 500 m
- stanowisko archeologiczne i muzeum w miejscowości Pella,
drugiej stolicy starożytnej Macedonii
- drugie co do wielkości miasto Grecji – Saloniki – wraz z
jego okazałymi zabytkami
Najwięcej radości dał uczniom pobyt w Muzeum Selfie, kąpiel
w basenach termalnych Pozar oraz przejażdżka rowerami wzdłuż Zatoki
Salonickiej.
Forma nauki przez podróże posiada liczne walory edukacyjne – wycieczka pomogła
uczniom przełamać barierę językową oraz namacalnie poznać grecką kulturę,
historię i geografię zarówno współczesną jak i starożytną. Uczniowie promowali
aktywne formy spędzania czasu wolnego, ale przede wszystkim zmierzyli się z turystycznym
savoir-vivre oraz przybliżyli sobie problemy współczesnego świata, tj. deficyt wody,
zanieczyszczenie powietrza czy bezdomność zwierząt.
Zatem podróżujmy – nawiązujmy przyjaźnie i poznawajmy świat,
bo warto!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz